
Galeri Soyut Çankaya, 11 – 25 Haziran 2025 tarihleri arasında Tezcan Karakuş Candan’ın “Unutulmaz Bir Hafıza Mekânı: Atatürk Orman Çiftliği” başlıklı sergisine ev sahipliği yapıyor.
Mimar, yazar ve sanatçı kimliğiyle tanınan Tezcan Karakuş Candan, bu sergisinde Cumhuriyet’in simgesel alanlarından biri olan Atatürk Orman Çiftliği’ni, bireysel ve toplumsal hafızadaki yansımalarıyla yeniden ele alıyor. AOÇ’nin yüz yılı aşan tarihsel yolculuğunu, yaşadığı dönüşümleri ve direniş hafızasını tuvaline aktaran Candan, mekânın taşıdığı anlamları çağdaş ve şiirsel bir görsel dille sanatseverlere sunuyor.
Uzun yıllardır sanat, mimarlık ve kent kültürü üzerine çalışmalar yürüten Candan, bu sergide Atatürk Orman Çiftliği üzerinden modern Türkiye’nin kuruluş ideallerine ve bu ideallerin mekânsal temsillerine dikkat çekiyor.
Atatürk Orman Çiftliği, belleğimizde yaşayan bir anıt
Serginin küratörlüğünü yapan İbrahim Karaoğlu, sergiyi şu ifadelerle anlattı:
“Ülkemizin, Cumhuriyet’le başlayan modernleşme sürecinde; Mustafa Kemal Atatürk’ün, çağdaş kent ve tarım planlaması vizyonunun en önemli hafıza mekânıdır Atatürk Orman Çiftliği. Yalnızca bir üretim ve tarım alanı değil, yeni bir kültür ve yaşam biçiminin de öncüsü olmuştur. Hafızası, yüz yıldır kendine özgü imgelerle dolu bir mekân. İçindeki yapılarla, toplumsal belleğimizdeki anılarıyla anıtsal bir alan.
Atatürk’ün ulusuna bağışladığı ve emanet ettiği bu mekân, yüz yıllık tarihinin son dönemlerinde; topraklarının önemli bir bölümü imara açılarak, yapılaşarak azaltıldığı için en mutsuz zamanlarını yaşıyor yıllardır. Bu durum karşısında, sahiplenme, koruma, direnme pratikleri üzerinden; sivil toplum örgütleri, yazarlar, sanatçılar, bilim ve kültür insanları; protestolarla, konferanslarla, davalar açarak, sergiler düzenleyerek, yazılar yazarak, belgeseller oluşturdular. Kuruluşunun 100. yılında, Atatürk Orman Çiftliği’ni yine, yeniden anımsatmanın, unutmamanın; yalnızca geçmişini değil, bugününü ve geleceğini de korumanın seçkin örneklerini sundular. Tüm bu pratiklerin içinde öncü bir biçimde yer alan mimar/yazar/sanatçı Tezcan Karakuş Candan da, AOÇ’nin 100. kuruluş yıldönümü etkinliklerinde, yurtiçinde ve yurtdışında; yazılarıyla, hazırladığı belgesel filmle, katıldığı konferanslarla ve hazırladığı resim sergisiyle çok özel, bütüncül bir duruş içinde oldu.
“Yepyeni bir resimsel bellek oluşturuyor”
Galeri Soyut’ta ki sergisinde, AOÇ’nin toplumsal ve bireysel hafızamızdaki mekânsal imgelerini, resminin içinde şiirsel bir görselliğe dönüştürerek; yüz yılık bir ikonun yarattığı duygularla dokunuyor içimize. Dünle köprüler kurarak, modern Türkiye’nin kurucu ideolojisinin ve Cumhuriyet’in simgesel bir hafıza mekânının korunmasının gerekliliğini duyumsatıyor, sanatıyla. Kendine özgü bir tarzla yeni, yepyeni bir resimsel bellek oluşturuyor.
Daha önce de, küratörlüğünü yaptığım bir sergisinde; Cumhuriyet aydınlanmasıyla oluşturulan, kentin içindeki yapıların görkemli ve ikonik heykeller gibi duruşlarının resimsel hafızasının içinde dolandırarak, görsel bir seyir şöleni sunmuştu sanatseverlere.
Bu sergi bir öncekini bütünlüyor. Yine, kent yaşamının tekdüzeliğinde, bakışımızın dalgınlığında kalmış, kim bilir kaç kez yakınından geçtiğimiz, unutturulmak istenilen çok kıymetli bir hafıza mekânını dillendirerek, anımsatarak, yeni bir bellek oluşturmanın görsel tutanaklarıyla yüklü bir sergi sunuyor.”
Haber Tekniği: Kum Saati