Türkiye Turizmi Yapay Zekâ Analizinde: Artılar ve Eksiler

Recep Yavuz, son 2,5 yılda Türkiye tatili yapan turistlerin internet üzerindeki yorumlarını yapay zekaya analiz ettirdi. Analiz sonuçlarına göre misafirperverliği en çok öne çıkan olumlu özellik olurken, en fazla şikayet paralı internet hizmeti, gürültü ve odaların eski oluşundan dolayı geldi.

Türkiye turizmi pandemi sonrası yeni rekorlar kırarken, Antalya Kent Konseyi Turizm Çalışma Grubu Başkanı Recep Yavuz önemli bir çalışmaya imza attı. Yavuz, 2023, 2024 ve 2025’in ilk beş ayını kapsayan dönemde, Türkiye’ye gelen turistlerin internet ortamında yaptığı yorumları yapay zekaya analiz ettirdi. Sosyal medya, seyahat uygulamaları ve online rezervasyon portallarındaki geri bildirimleri temel alan bu araştırmada, Türkiye’nin güçlü ve zayıf yönleri ortaya koydu.

Çalışmanın tamamen dijital yorumlar üzerinden gerçekleştirildiğini vurgulayan Yavuz, soruları yapay zekaya Türkçe, İngilizce ve Almanca olarak yönelttiğini belirtti. Böylece farklı ülkelerden gelen yorumlar arasında denge kurulması mümkün oldu.
“Sezon öncesi genelde bize sorulan ve yorum istenilen ‘Sezon nasıl geçecek?’ sorusunu irdelerken, biraz da kaynağı genişleterek araştırmaya çalıştım. Yapay zekaya dünya genelinde misafir yorumlarından oluşan Türkiye tatilinin artı ve eksilerini sorarak bunları rakip Akdeniz ülkeleri ile karşılaştırmasını istedim” diyen Yavuz, bu değerlendirmelerin önemli ipuçları içerdiğini vurguladı.

Yavuz açıklamasında, “Belki de sezon öncesi düzeltebileceğimiz kusurlarımız vardır. Tam isabet bir cevap alabilmek için sorunun detaylı ve hedefe yönelik olması çok önemli. Bir de mutlak tarafsızlığı sağlamak için başka ülkelerden, Türkçe, İngilizce, Almanca sorulmasını sağladım. Hemen hemen birbirine çok yakın cevapları derledim. Yapay zekadan 2023 -2025 yıllarında Türkiye hakkında yayımlanan misafir yorumlarını araştırmasını ve buna göre Türkiye tatilinin artı ve eksilerini çıkarmasını istedim. Bu soruları hangimize sorarsanız sorun, benzer yanıtlar veririz, ancak misafirlerin yorumlarına göre meğer hiç önemsemediğimiz konular ne kadar önemliymiş” ifadelerini kullandı.

Yapay zekanın değerlendirmesine göre Türkiye’nin öne plana çıkan artıları arasında misafirperverlik, iyi hizmet kalitesi, zengin mutfak ve çocuk dostu tesisler yer aldı. Özellikle ‘her şey dahil’ sistemin sunduğu kalite, fiyat/performans açısından yüksek memnuniyet sağladı. Otellerin denize yakın konumu, temizliği ve otel personelinin güler yüzlü yaklaşımı da öne çıkan olumlu unsurlar arasında yer aldı.

Zengin mutfakların turistler üzerindeki etkisi de vurgulandı. Türk mutfağının uluslararası mutfaklarla harmanlandığı otel büfeleri, misafirlerin en çok beğendiği konuların başında yer aldı. Çocuklu ailelere yönelik sunulan imkanlar, animasyonlardan çocuk kulüplerine kadar geniş bir yelpazeyi kapsıyor. Ayrıca Türkiye’nin kültürel çeşitliliği de turistlerin takdir ettiği unsurlar arasında gösterildi.
Ancak yapay zeka verileri, bazı kronik sorunlara da dikkat çekti. Özellikle otellerde internetin paralı olması en çok eleştirilen konular arasında yer aldı. Gürültü, yemeklerin tekrarı, odaların eski olması ve yaz sezonunda yaşanan kalabalıklar da şikâyetlerin başında yer aldı.

Yavuz, “Türkiye tatilindeki en yoğun şikayet getiren konu otellerdeki internet hizmetinin sınırlı ve ücretli olması. Özellikle odalarda internetin ücretli olması genç ve çocukların en büyük şikayeti. Gün boyu hoparlörle yapılan etkinliklerin üzerine, akşam animasyonlarının geç saatlere kadar gürültülü bir şekilde sürmesi mutlak bir dinlenmeyi, huzurlu bir uykuyu neredeyse imkansız kılıyor” şeklinde konuştu.
Uzun konaklamalarda yemek çeşitlerinin tekrar etmesinin de rahatsızlık yarattığını ifade eden Yavuz, bazı odaların yılların yorgunluğunu taşıdığını dile getirdi. “Misafir yorumlarında birçok otelde odaların yıllara yenik düştüğü ve mutlaka elden geçirilmesi gerektiğinin altı çiziliyor. Eskiyen mobilyalar, banyolardaki küf, deforme olmuş yatak ve yastıklar özellikle şikayet konusu” ifadelerini kullandı.

Yüksek sezonda yaşanan yoğunluğun da tatilcileri yorduğunu belirten Yavuz, “Özellikle yaz aylarında dolulukların artması ile verilen hizmetin yetmediği ve büfelerden şezlonglara kadar sıra beklemek zorunda kaldıklarını ve tatile sırada durmak için gelmediklerini belirten misafirler en çok şezlong kapma stresinden yakınıyor” dedi.
Recep Yavuz, Türkiye’nin turizmdeki rakiplerine dair değerlendirmelerde bulundu. Yapay zekaya göre; “Türkiye ve Mısır aile tatillerinde fiyatta avantajlı. Yunanistan ve Mısır tarihi yerlerin zenginliğinde ön planda. İspanya ve Portekiz yemek ve deniz ürünleri zenginliğinde, Portekiz huzurlu bir tatilde. İspanya ve Portekiz dijital kolaylıkta öne çıkıyorlar”

Haber tekniği: ters piramit

Kaynak: https://www.turizmajansi.com/haber/yapay-zek-yorumladi-turkiye-turizminin-guclu-ve-zayif-yanlari-h69332

Related Posts

Sabiha Gökçen Havalimanı, Bayram Tatilinde Bir Yeni Rekora İmza Atacak

İstanbul Sabiha Gökçen (ISG) Havalimanı resmi bayram tatilini kapsayan bu 5 gün sürede yaklaşık 700 bin yolcuyu ağırlamayı hedefliyor. Türkiye’nin yolcu sayısında en büyük 2’nci , Avrupa’nın ise 2025 yılı…

Caria Luxury Hotel, gözde turizm bölgesinde misafirlerini ağırlamaya başladı

Caria Turizm, Muğla’nın gözde turizm destinasyonlarından Dalyan’da yeni oteli Caria Luxury Hotel’i hizmete sundu. Caria Turizm, portföyündeki başarılı konaklama yatırımlarına bir yenisini daha ekledi. Muğla’nın gözde turizm bölgelerinden Dalyan’da kapılarını…

One thought on “Türkiye Turizmi Yapay Zekâ Analizinde: Artılar ve Eksiler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir